Patagonië als achtertuin please! - Reisverslag uit San Carlos de Bariloche, Argentinië van Roel Kinga - WaarBenJij.nu Patagonië als achtertuin please! - Reisverslag uit San Carlos de Bariloche, Argentinië van Roel Kinga - WaarBenJij.nu

Patagonië als achtertuin please!

Blijf op de hoogte en volg Roel

25 Januari 2013 | Argentinië, San Carlos de Bariloche

Onze reis door Patagonië zit er bijna op. Ruim drie weken hebben we door dit niemandsland gereisd. We hebben in één vd vier Patagonische provincies bijna 24 uur in een bus gezeten en in Noord Patagonië hebben we kunnen zwemmen. Gsm bereik is nul maar daarentegen wel wifi, hoe werkt dat? Hoe dan ook we loved it!

De afgelopen dagen:
16/1/13 na n ochtend en middagje niksen (oja, wel de was naar de wasserette gebracht) vinden we het aan t eind vd warme middag tijd voor n korte wandeling. El Chalten staat bekend als hiking capital van Argentinië en de bergen liggen er in t zonnetje prachtig bij. Toch maar weer onze ingelopen boots aan en op en neer naar het uitzichtpunt Cerro Grande. Een scherpe piek die bekend staat om de velen wolken die eromheen hangen maar niet deze week.
17/1/13 vndg op het programma? Jazeker weer een wandeling :) weer een strakblauwe warme dag van 28 grdn naar de voet van Mt Fitzroy. De eerste drie uur zijn zeer makkelijk door de vallei en het laatste uur is het weer buffelen geblazen. Zeer de moeite waard als we pootje paden in het ijskoude meertje bovenaan het uitzichtpunt! We blijven hier anderhalf uur zo mooi is het, lekker in het zonnetje. Eind Vd middag tegen acht uur zijn we terug in het dorp en besluiten er nog n dag achteraan te plakken. In hakke-takke Spaans maken we dit duidelijk aan eigenaar Domingo.
18/1/13 die extra dag hebben we nodig want we gaan weer hiken :) maar ditmaal met 10 spikes aan elke voet én op ijs. Gletsjer Viedma is het slachtoffer en is 40 mtr hoog, 2km breed en 40 km lang. Met n boottochtje en n korte wandeling staan we op het zwarte ijs langs de randen. Hoe verder we lopen hoe witter en blauwer het ijs wordt. Helaas zitten er ook wat 70plussers in de groep dus héél ver lopen we niet. Maar we kijken meerdere ijsblauwe (nu weet je waar de naam vandaan komt) spleten in en staan in een ijstunnel. Kicken. Roel was nog sceptisch voor vertrek omdat hij in Oostenrijk ook ooit op n gletsjer heeft gestaan maar erkent toch dat dit andere koek is. We sluiten af met n glaasje gletsjer-ijs én Baileys en proosten op de natuur. De rest Vd middag ontnuchteren we in t busstation als we onze long distance buskaartjes proberen te bemachtigen. We willen het ruige zuiden op n goede manier afsluiten dus (met wat geld van lieve collega's!!) gaan heerlijk uiteten. Een Patagonische specialiteit van de grill. Smullen...
19/1/13 wat n feest op de camping afgelopen nacht. Tot een uur of twee was er muziek en getrommel en gezang te horen. Het deerde ons weinig aangezien we straks 23 uur lang op onze 'cama' stoelen kunnen relaxen. Deze stoelen zijn echt zoals business class in het vliegtuig én n steward brengt ook nog drie maaltijden langs. Top! We waren nog even bang een verkeerde bus te hebben aangezien we op n gegeven moment nog maar n kleine 600 km van Ushuaia verwijderd waren. Maar vanaf de kust bij Rio Gallegos gingen we gelukkig noordwaarts en rijden we de Patagonische nacht in inclusief lange mooie zonsondergang en heldere sterrenhemel
20/1/13 geeuw! Van busreizen word je lui. Twee films vd tv in de bus en twee vanaf de iPad dragen wel bij aan het sneller verstrijken vd tijd. Door het raam naar buiten is echt niets te zien. Ongelooflijk hoe je zoveel uur kan rijden en niets ziet. Op een verdwaalde flamingo, guanaco of nandu (lokale struisvogel) na. Iets later dan gepland komen we rond 4 uur 's middags aan in Esquel - Noord Patagonië. Onze 1e slaapzaal in n hostel ervaring. Met 6 anderen op n kamer valt toch wel mee, de praatjes zijn leuk.
21/1/13 lekker luie ochtend, en het wordt saai, een strakblauwe lucht. Vanaf het ontbijt in de gezamenlijke keuken maken we plannen voor n middagje zwemmen in het nabije NP. De bus brengt ons voor 6 euro pp bijna 45 km verderop de bergen in. De Andes zijn hier wat lager maar toch ligt er nog sneeuw op de toppen. Een mooi plaatje om vanaf je handdoekje te bekijken. Het water is superhelder dus we nemen n frisse duik. Hadden we van te voren nooit bedacht dat we in Patagonië zouden kunnen zwemmen!
22/1/13 aangezien het NP ons zo goed beviel gaan we nog n keer én willen we weer kamperen. Nu wat verder in het park en via gravel wegen bereiken we Lago Verde. Helaas is er geen tijd om kamp op te zetten omdat we de veerboot moeten halen. Langs gletsjers en mooie panorama's hebben we aan het eind vd boottocht n korte wandeling met gids. Als enige toeristen van buiten Argentinië vertelt de gids het korte verhaal nog eens in het Engels terwijl we door een reuzenbos lopen. De grootste sequoia boom, El Grandfather, is hier 57 meter hoog en is 2600 jaar oud!! De omringende waterval en de mooie rivieren en meren willen we graag als achtertuin alsjeblieft. In de middag komen we n klassiek staaltje niet-doordacht-amateur-wereldreiziger tegen. We willen kamperen bij Lago Verde maar morgenochtend is er geen vervoer naar Esquel. Hmm. Dus maar weer met álle kampeerspullen terug naar het beginpunt v t NP en daar eens informeren of we de volgende dag weg kunnen. Anders wordt het liften. Gelukkig gaat er één bus in de ochtend vanaf hier naar Esquel. Jippie! Tegen half 8 s avonds staat onze tent en springen we weer t meer in om de lange dag van ons af te spoelen. S Avonds koken we boven ons vuurtje (man make fire uuggh) en slapen heerlijk in de privacy van ons eigen tentje
23/1/13 wat n heerlijke lange nacht. Dat kamperen begint al te wennen, wie had dat bij Kinga gedacht. De enige bus in de ochtend het park uit halen we & om half 11 staan we op het station. Verder noordwaarts vandaag. De aansluitende bussen gaan om 11 uur en om 16 uur. We sturen razende Roel met n taxi naar het hostel om terug te keren met onze overige bagage en alles pakt vndg wel goed voor ons uit. Met vijf uur tijdwinst op naar El Bolson, naar de goddamn hippies en n mooi hostel iets buiten de stad. De tuin met meerdere hangmatten is onze middagbesteding. In de avond nog n boodschapje doen bij de lokale forelkwekerij en in de avond eten we heerlijke gerookte regenboogforel.
24/1/13 door weer n amateur-wereldreis actie slaapt Roel in n ander hostel dan Kinga en bij het ontbijt treffen we elkaar weer. Voor het eerst sinds 8 wkn gescheiden! Na n lang ontbijt pakken we rond half 12 de mountainbikes van het hostel en gaan op culinaire trip. Eerst op de hippie markt stoppen voor organische groentetaart en mission impossible wafels met dulce de leche en organische bramen&frambozen. Vervolgens n milkshake met Baileys en dan op naar de bierbrouwerij! Voor bier met chocoladesmaak, hmmm :) De laatste fietstop is een organische kaasboerderij waar we kaasjes en frambozen inslaan. Voor maar 6 euro hebben we een tas vol! In het late middag zonnetje genieten we van dit plankje in de hangmatten van het hostel Odille (echt n aanrader!).
25/1/13 weer een nachtje gescheiden van elkaar, lekker rustig voor de verandering :) Gisteren geweldige tips gekregen van n mede backpacker die n last minute reis naar Antartica wist te bemachtigen. @ Arnout thx! hopelijk gaan wij deze trip nog eens maken, op niet al te lange termijn! Wat is reizen toch verslavend hè? Vandaag zijn we weer ietsje noordwaarts gekropen naar Bariloche om daar te kijken wat er te beleven is. Misschien actief fietsen/hiken of misschien een taalcursus, het kan alle kanten op

Zo dat waren weer bijna 10 dagen in een notendop. We reizen de komende week verder noordelijk, parallel aan de Andes en gaan nog richting Mendoza. De zomer is hier volop aanwezig en jullie thuis zitten in de kou & sneeuw. Wat n contrast. Verder lezen we dat NSW in Australië te maken heeft gehad met zeer hoge temperaturen en veel. bosbranden dus we zijn daar op tijd weer weg. En verder proberen we niet al te veel nieuws bij te houden :)

Tot het volgende verslag weer!
Tot schrijvens, muchos besos, Kinga y Raúl

• 26 Januari 2013 - 14:10

Thea:

Tjee hé, je zou toch nooit meer willen werken!!!
    Nog 4 maanden genieten dan maar.

Liefs van Thea

• 26 Januari 2013 - 16:53

Kimsel:

Hey die Kinga en Roel,

Wat een natuur daar zeg, prachtig!!
    Wat heerlijk te lezen dat jullie er samen zo van genieten!!
    Maar dat los van elkaar in een hostel slapen...hoe krijg je dat voor elkaar??? haha

Liefs Kimsel

• 27 Januari 2013 - 10:48

Onno:

Wow die laatste foto!!!!! Patagonie als achtertuin??? Zal ik jullie appartement eens te koop gaan zetten?
    Have fun guys. Ziet er prachtig uit.

XXX Petronno

• 27 Januari 2013 - 15:18

Verplicht:

Lieve Roel en Kinga.

We weten niet wat we moeten zeggen. Het ziet er eigenlijk te mooi uit om te verwoorden. Geniet van al het moois. Maar dat doen jullie al volop. Dus ga zo door!!

Liefs Tim, Marleen en Tessa

• 27 Januari 2013 - 19:04

Lisette:

Wauw, wat een prachtige foto's!!! Geniet nog van de ervaringen die jullie nog op gaan doen!!

groetjes Lisette, frank en kids!!!

• 27 Januari 2013 - 20:11

Mam:

Wat een schrijf talent,heerlijk om te lezen en mee genieten.Groetjes en alle goeds.

• 31 Januari 2013 - 08:39

Johan Hartman:

Top top top ! Prachtige foto's ! Er is inderdaad meer dan Amersfoort haha ! Groet en geniet Johan

• 31 Januari 2013 - 21:04

Ed Colen:

Hi Kinga (en Roel natuurlijk). Dank voor de link naar jullie blog. En ik deze week maar 5 volle dagen op mijn benen staan, daar op die ISM in Keulen! Blij dat ik jullie avonturen kon lezen tijdens de stille momenten. Anyway, niet normaal man, wat een avontuur! Geniet er verder van en tot horens.

Gr. Ed Colen